Chór Kameralny Akolada przy Bydgoskiej Szkole Wyższej pod dyrekcją Renaty Szerafin-Wójtowicz zdobył Grand Prix VIII Ogólnopolskiego Konkursu Pieśni Pasyjnej, który 31 marca i 1 kwietnia odbywał się w Bydgoszczy. Wzięło w nim udział ponad trzydzieści chórów, zespołów i scholi z całego kraju.

Chóry m.in. z Białej Podlaskiej, Bydgoszczy, Gniezna, Kartuz, Lutomierska, Warszawy zaprezentowały kompozycje od wczesnego średniowiecza do współczesności. – Wielki Post to czas zadumy nad zbawczą męką Chrystusa oraz ostatecznymi rzeczami człowieka. Refleksjom tym towarzyszy szczególna oprawa muzyczna. Te – głęboko zakorzenione w tradycji – pieśni pasyjne niezaprzeczalnie silnie oddziaływały na twórczość wielu kompozytorów polskich różnych epok – powiedział dyrektor artystyczny, prof. Mariusz Kończal.

Współinicjator konkursu przypomniał, że wśród wybitnych dzieł takich twórców, jak: Mikołaj Zieleński, Stanisław Sylwester Szarzyński, Stanisław Moniuszko, Feliks Nowowiejski znalazły się kompozycje do tradycyjnych tekstów wielkopostnych i pasyjnych, jak np. „Z głębokości grzechów moich”, „Ecce lignum crucis”. – Motywy pasyjne są również nieobce współczesnym polskim kompozytorom, piszącym na chóry a cappella, a także tworzącym wielkie formy wokalno-instrumentalne. Do tak żywej i bogatej tradycji polskich śpiewów okresu Wielkiego Postu, a zwłaszcza pieśni chóralnych, odwołuje się idea Ogólnopolskiego Konkursu Pieśni Pasyjnej, który od 2003 roku towarzyszy innym, równie znaczącym wydarzeniom diecezji bydgoskiej – podkreślił.

Organizatorami konkursu są: Federacja Caecilianum Oddział Bydgoszcz, Parafia św. Jadwigi Królowej w Bydgoszczy, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. – Wydarzenie odbywało się aż w jedenastu kategoriach: pod względem wieku, liczebności, składu – dodała dyrektor konkursu Anna Wójtowicz. – Należy wyrazić głębokie uznanie niestrudzonym organizatorom konkursu, że pragną kultywować i propagować tak szczególny i piękny rodzaj muzyki sakralnej – podkreślił dr Piotr Karwowski, dyrygent chóru Schola Cantorum Misericordis Christi z Białej Podlaskiej.

Występy chórów, które odbywały się w bydgoskim kościele św. Jadwigi Królowej, były oceniane przez profesjonalne jury złożone z profesorów ośrodków akademickich z Bydgoszczy, Gdańska oraz Łodzi. – Wyrazem szczególnego charakteru Wielkiego Postu jest akcentująca wydarzenia z życia Chrystusa liturgia, zwłaszcza Wielkiego Tygodnia, a już od średniowiecza począwszy, bogata i różnorodna twórczość muzyczna. Wszystkie kompozycje przygotowane do prezentacji podczas konkursu w Bydgoszczy charakteryzuje idiom muzyki sakralnej, zapraszający do skupienia i refleksji. W polskiej religijności, zwłaszcza temat męki Pańskiej zyskuje na znaczeniu. Do jej popularności przyczyniły się niewątpliwie naznaczone cierpieniem dzieje Polski – powiedziała przewodnicząca prof. Elżbieta Wtorkowska z Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

VIII Ogólnopolski Konkurs Pieśni Pasyjnej pod patronatem biskupa ordynariusza Jana Tyrawy zakończyła Eucharystia. Po modlitwie wręczono Grand Prix Złote, Srebrne, Brązowe Dyplomy oraz liczne nagrody specjalne.

Fot. Wiesław Kajdasz

print