„Marksizm jest ideologią władzy sprawowanej nad społeczeństwem pozbawionym zdolności do ekonomicznej samodzielności i skazanym na popieranie systemu kradzieży” – taką tezę próbował uzasadnić Krzysztof Karoń, który 20 października był gościem bydgoskiego seminarium duchownego.

Autor witryny internetowej poświęconej historii kultury i sztuki (www.historiasztuki.com.pl) oraz tekstów „Infantylizm krytyczny” i „Historia marksizmu” opublikowanych na łamach dwumiesięcznika „Arcana” wygłosił wykład zatytułowany „O istocie marksizmu. Od rewolucji zbrojnej do rewolucji kulturowej”. Był on próbą wyjaśnienia praktycznego celu ideologii marksistowskiej oraz tego, jak zmieniały się metody jego realizacji.

Krzysztof Karoń przypomniał m.in., że już na początku XIX wieku ukształtowała się nowa, masowa warstwa społeczna – proletariat. Byli to ludzie formalnie wolni, ale pozbawieni jakiejkolwiek bazy ekonomicznej i wystawieni na groźbę głodowej śmierci. Jedynym kapitałem tej grupy była fizyczna siła, a jej cechami brak wykształcenia i nienawiść do pracy jako nieprzynoszącej pożytku udręki.

Zdaniem Krzysztofa Karonia warunkiem realizacji idei Marksa było utrzymanie proletariatu w stanie upośledzenia, podsycanie jego nienawiści do systemu, radykalizacja nastrojów i pchnięcie go do rewolucji. Jednak rozwijający się równolegle z marksizmem katolicki ruch społeczny i katolicka nauka społeczna umożliwiły proletariatowi przyswojenie etosu pracy, awans kulturowy i ekonomiczny i odrzucenie idei rewolucji.

Prelegent odwołał się do pracy Maxa Webera „Etyka protestancka a duch kapitalizmu”. – Protestancka etyka pracy była wynikiem zsekularyzowanego protestantyzmu. Praca była obowiązkiem religijnym, zaś jej celem była chwała Boża. Wiara zobowiązywała do pracy, wstrzemięźliwość ograniczała konsumpcję, co sprzyjało akumulacji kapitału, jednak bezpośrednia relacja z Bogiem nie ograniczała wyzysku pracowników. Poza tym różnice w statusie materialnym miała wyrównywać cnota miłosierdzia i obowiązek bogatych do pomagania biednym – powiedział.

Krzysztof Karoń zauważył, że dzięki temu zsekularyzowany przedsiębiorca protestancki mógł „z czystym sumieniem” wyzyskiwać proletariusza, a następnie spełniać dobry uczynek, dając mu jałmużnę. Mówiąc o katolickiej nauce społecznej, podkreślił, że była ona wynikiem religii uczynków, której sens opisują słowa z Ewangelii: „Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili” (Mt 25, 40). – W religii uczynków postępowanie wobec innych ludzi ma wpływ na zbawienie i ten aspekt moralności upowszechniony w społeczności katolickiej sprzyjał ograniczeniu naturalnej zachłanności przedsiębiorców i skłonności do wyzysku – stwierdził.

Krzysztof Karoń podkreślił, że katolicki etos społeczny doprowadził do upadku idei marksistowskiej w zachodniej Europie, co spowodowało konieczność rewizji marksizmu i powstania nowego marksizmu antykulturowego. – Celem rozwijanego na Zachodzie marksizmu frankfurckiego było rozbicie systemu kapitalistycznego przez pozbawienie go podstaw ekonomicznych, czyli etosu pracy, oraz całego systemu kultury ten etos utrwalającego, a więc rodziny, religii, autorytetu – powiedział

Zaraz potem dodał, że podstawą nowej taktyki marksistowskiej stała się rewolucja seksualna oferująca łatwe osiągnięcie przyjemności przez zaspokojenie naturalnego popędu, a także ograniczenie lub zahamowanie rozwoju wyższych potrzeb. Działo się to przez ograniczenie motywacji do sfery bodźców fizjologicznych. Gość spotkania dodał, że uzasadnieniem rewolucji seksualnej stała się teoria krytyczna, której celem było pozbawienie społeczeństw zdolności do racjonalnej oceny rzeczywistości i podejmowania racjonalnych wyborów. Możliwości upowszechnienia mentalności krytycznej pojawiły się dopiero po drugiej wojnie światowej, gdy wychowano nowe pokolenie pozbawione poczucia związku między pracą a wolnością.

Zdaniem Krzysztofa Karonia katastrofa ekonomiczna „pasożytniczego państwa opiekuńczego”, jaka nastąpiła w końcu lat osiemdziesiątych oraz utrata władzy politycznej przez lewicę, wymusiła odrodzenie koncepcji marksowskiego terroru, który ma zabezpieczyć komunistów przed utratą władzy w przypadku ekonomicznego krachu systemu i społecznego buntu. – Dla stworzenia takiego systemu podjęto realizację projektu Unii Europejskiej zgodnie z założeniami Manifestu z Ventotene. Przewiduje on likwidację państw narodowych, ich ekonomicznej samowystarczalności oraz likwidację wszelkich tożsamości umożliwiających rzetelną ocenę rzeczywistości – dodał.

Krzysztof Karoń gościł na zaproszenie biskupa ordynariusza Jana Tyrawy.

Tekst: Marcin Jarzembowski
Zdjęcia: kl. Grzegorz Białek

 
print