Koncert Orkiestry Barokowej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, który odbył się 11 grudnia w Domu Polskim, wypełnił repertuar z zakresu muzyki dawnej.

Wśród kompozycji barokowych znalazła się, pełna pogodnego nastroju, pięcioczęściowa Ouverture-Suite TWV 55:D21 G.Ph. Telemann’a oraz trzyczęściowy Koncert d-moll na 2 skrzypiec, BWV 1043 Jana Sebastiana Bacha.

Utwór J.S. Bacha już od pierwszych taktów zdradził geniusz kompozytora. Pełna dynamizmu i figuracji gra skrzypiec z towarzyszącą orkiestrą, wraz z fakturą i wspaniałym brzmieniem dawnych instrumentów słusznie stanowiła obiekt zachwytu. Warto dodać, że zanim wybudowano filharmonie, muzyka świecka wykonywana była w komnatach. Sala Domu Polskiego wraz z akustyką i wystrojem nadaje szczególnego anturażu dla takiej muzyki.

Poza muzyką doby baroku, orkiestra zagrała Symfonię nr 24, D-dur J. Haydna. Dzieło wiedeńskiego kompozytora stanowiło kolejną sposobność do usłyszenia muzyki w jej brzmieniu maksymalnie zbliżonym do oryginału, czyli czasów w których powstała. Wszystko za sprawą instrumentów, które swoją konstrukcją, a co za tym idzie brzmieniem, odwzorowują instrumenty z epoki. Szczególnie warto podkreślić, że symfonia posiada partię dwóch rogów. Melomani mogli usłyszeć symfonię w jej pierwotnym wyrazie (co jest rzadkością), bogatym w dźwięki trudnego do usłyszenia w salach koncertowych instrumentu, jakim jest róg naturalny. O ile pierwsze dzieło było pogodne, drugie wirtuozowskie, to trzecie bez wątpienia było wytworne. Słuchacze swoimi owacjami nie pozwolili zakończyć koncertu, co poskutkowało bisem i ponową grą finałowej części Symfonii J. Haydna.

Koncertem dyrygował Przemysław Fiugajski, partie solowych skrzypiec wykonali Michał Marcinkowski oraz Michał Tarnawski, zaś partie rogów naturalnych Alicja Rozwadowska i Dominika Stencel. Organizatorem była Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Katedra Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej, a partnerem wydarzenia Diecezja Bydgoska.

Tekst i zdjęcia: ks. Mateusz Ziemlewski

print