Minione spotkanie w ramach cyklu koncertów Musica Spiritus Movens, które odbywają się w bydgoskim Domu Polskim, było ucztą muzyczną dla miłośników instrumentu, jakim jest saksofon.

Pierwsza część wydarzenia składała się z trzech utworów na wspomniany instrument z akompaniamentem fortepianu. Były to napawające radością i optymizmem utwory Rodneya Rogersa Lessons of the Sky, Michała Grabowskiego LAID Island na saksofon altowy i fortepian oraz Berrego Cockrofta Melbourne Sonata na saksofon sopranowy i fortepian.

Lessons of the Sky to ciekawy formalnie utwór zainspirowany esejem Loren Eiseley o tym samym tytule. Niebo oznacza tutaj wszystko, co żywe i nieskończone. Lekcje natomiast sugerują, że życie to poznawanie tego, co nas otacza. Zarówno tego, co widzimy, jak i tego, co jest niewidzialne. Znakomita inspiracja na zbliżający się Wielki Tydzień.

Druga część koncertu zawierała muzykę kwartetu saksofonowego. Inicjalny utwór to spokojna w wyrazie muzyka Jeana Bapitiste Singelee Premier Quator op.53 cz. I. Andante, Allegro. Z kolei temperament ludzi Półwyspu Iberyjskiego oddał utwór Isaaka Albeniza – Sevilla op. 47. Nie mniej wyrazistą ekspresją nacechowany był czteroczęściowy utwór Pierre Maxa Duboisa Quator. Temat cierpienia i uduchowienia koreluje z obecnym czasem liturgicznym. W utworze pojawia się bardzo sugestywne przejście od tematu cierpienia do uduchowienia. Długie wartości rytmiczne i stonowana dynamika wraz ze spokojną melodią ustępują miejsca pogodniejszej muzyce opartej na żywszej melodyce i szybkiej rytmice. Cierpienie jest trudne i dotyka każdego człowieka. Duchowość krzyża daje jednak nadzieję, że cierpienie ma sens i prowadzi do dobra i życia. Tartar Tanz Kowalewskiego to tytułowe nawiązanie do Tartaru, miejsca zmarłych. Koncert zakończył znany utwór Henry’ego Manciniego The Pink Panther. W koncercie wystąpili Włodzimierz Spodymek (saksofon sopranowy, altowy) oraz Mariusz Klimsiak (fortepian), Magdalena Bal (saksofon sopranowy), Alicja Kras (saksofon altowy), Aleksandra Bukowska (saksofon tenorowy), Mikołaj Sarad (saksofon barytonowy).

Cykl Musica Spiritus Movens organizowany jest we współpracy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Diecezji Bydgoskiej pod patronatem biskupa Jana Tyrawy.

Tekst i zdjęcia: ks. Mateusz Ziemlewski


  

print