30.04.2025
Katecheci z grodu nad Brdą, Kotomierza, Nakła nad Notecią, Niemcza, Solca Kujawskiego, Szubina, Więcborka oraz wysokiej wzięli udział w projekcie diecezji bydgoskiej „Postaw na modlitwę”.
Jego głównym celem było dobre przeżycie ogłoszonego przez papież Franciszka Roku Modlitwy oraz przygotowanie uczniów do trwającego Roku Jubileuszowego. – Dzięki projektowi młodzi ludzie mieli odkryć na nowo wartość modlitwy – zarówno tej osobistej, jak i wspólnotowej. Był to również czas zachęty do refleksji nad osobistą relacją z Bogiem – tłumaczy autor i koordynator Katarzyna Dobosz.
Jest ona katechetką i liderką Szkolnego Koła Caritas w SP nr 2 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Nakle nad Notecią. – Projekt powstał w oparciu o założenia papieża Franciszka, dotyczące przeżywania Roku Modlitwy. Wiedząc, że wszystkie diecezje w ramach Jubileuszu zostały poproszone do krzewienia modlitwy indywidualnej i wspólnotowej, postanowiłam wyjść z propozycją do uczniów i katechetów naszej diecezji, byśmy wspólnie przygotowali naszych podopiecznych do tego ważnego czasu – dodaje.
Projekt swoim patronatem objął biskup Krzysztof Włodarczyk. – Modlitwa jest podstawą mojego życia. By służyć Jezusowi, wypełniać zadania w posłudze biskupiej, trzeba nabierać siły przed Nim samym. Spotykać się z tym, Któremu służę. Mamy różne formy medytacji, kontemplacji, ale jak uczył mnie mój mistrz – sługa Boży ks. Franciszek Blachnicki – jak się najlepiej to robić, modlić się. Czyli robić to tak zwyczajnie, jak potrafię, stawać przed Panem Bogiem, przedstawiać siebie, prowadzić z Nim dialog – powiedział biskup, dziękując wszystkim za podjęcie projektu.
Opiekunami merytorycznymi byli: dyrektor Wydziału Katechetycznego i Szkół Katolickich Kurii Diecezjalnej w Bydgoszczy – ks. infułat prof. UAM dr hab. Mirosław Gogolik oraz pracownik wydziału – prof. Aleksandra Cieszyńska. – Jako katechetka z piętnastoletnim stażem pracy, mierzę się z tym, że moi uczniowie mają wiele powodów, by usprawiedliwiać swój brak zaangażowania w modlitwę. W starszych klasach słyszę, że uczniowie nie wiedza jak się modlić, nie mają czasu, wsparcia ze strony rodziców i bliskich. Postanowiłam zatem zaprosić innych katechetów do wspólnej inicjatywy, by pomóc odkryć przed uczniami wartość modlitwy jako dialogu z najlepszym Przyjacielem – mówi Katarzyna Dobosz.
Każdy katecheta, spośród piętnastu zaproponowanych zadań, mógł wybrać te, które chciał zrealizować w placówce ze swoimi uczniami. Następnie dzielić się pomysłami i owocami na grupie facebookowej. Projekt ukończyło dziesięciu nauczycieli religii, którzy otrzymali certyfikaty. Dodatkowo ogłoszony został konkurs na wykonanie albumu z największą ilością ciekawie wykonanych zadań. Nagroda trafiła do uczniów z SP im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wysokiej, pani Anny Kukowskiej, a także do uczniów SP nr 2 w Nakle nad Notecią. – Z zadań projektowych lubię bardzo „Apteczkę Modlitewną”, którą można zabrać do domu oraz „Pogotowie Modlitewne”, które założyła pani Kasia. Dzięki niemu, możemy wspierać siebie nawzajem w ważnych sprawach – mówi ośmioletni Kuba.
Wśród katechetów, którzy ukończyli cały projekt, znaleźli się: Anna Pokorzyńska (SP2 Szubin), Justyna Tabor (SP2 Szubin), Monika Gaca-Radzikowska (SP1 Solec Kujawski), Anna Kukowska (SP Wysoka), s. Oliwia Edyta (SP)2 Więcbork), Izabela Cedro-Ciborska (ZS8 Bydgoszcz), Anna Jędryka (ZS8 Bydgoszcz), Paulina Lewandowska (SP56 Bydgoszcz), Mirosława Niedziela (SP14 Bydgoszcz), Katarzyna Dobosz (SP2 Nakło nad Notecią). – Projekt dał moim uczniom możliwość dobrych spotkań z ludźmi modlitwy, na przykład z ojcem Adamem Szustakiem OP – dodała Izabela Cedro-Ciborska. – Braliśmy udział w adoracji Najświętszego Sakramentu, wycieczce do kościoła. Były to cenne chwile na zatrzymanie się pomiędzy treningiem, a innymi zajęciami. Co najważniejsze, projekt stworzył moim uczniom przestrzeń osobistego przebywania z Jezusem, a nawet poszukiwania Go w przyrodzie – powiedziała Paulina Lewandowska.
Projekt podjęło na początku 2 tys., a ukończyło 1100 uczniów, którzy również otrzymali certyfikaty. – „Lapbooki Modlitewne”, „Vademecum Modlitwy”, czy robienie różańców z „odpadów piankowych” – to były fajne lekcje – mówi Marysia z piątej klasy. – Dzieci przygotowywały super prezentacje, na przykład na temat celebrytów i gwiazd, które się modlą – powiedziała Mirosława Niedziela. – Na lekcjach było gwarno. Dzieci miały dużo pytań, a ja zobaczyłam, że mimo często luźnego podejścia do spraw wiary, kiełkuje w nich wcześniej zasiane ziarno – dodała Anna Pokorzyńska. – Pytając, czym jest dla ciebie modlitwa, usłyszałam, że sposobem na kontakt z Bogiem, chwilą refleksji, czasem wdzięczności. Momentem, w którym mogę podzielić się swoimi radościami, troskami. Czasem, kiedy otrzymuję siły, nadzieję i pokój serca. Jestem dumna z moich uczniów – podkreśliła Justyna Tabor. – Dziękuję katechetom, którzy mimo trudnej sytuacji, jaką przeżywamy, nie rezygnują z walki o ucznia i wskazują mu właściwe wartości, biorąc udział w takich inicjatywach – dodała Katarzyna Dobosz.
Biuro Prasowe Diecezji Bydgoskiej
Marcin Jarzembowski
Zdjęcie: Organizatorzy