Podczas kolejnego koncertu „Musica Spiritus Movens”, 20 listopada 2021 roku, zaprezentowano utwory eksponujące grę instrumentów dętych drewnianych.

II Suitę d-moll BWV 1008 na wiolonczelę solo J.S. Bacha, w transkrypcji na fagot solo zagrała Karolina Zorn. Kompozytor napisał cykl sześciu suit najprawdopodobniej w latach 1717-1723. II suita składa się z 3 części: preludium, sarabanda i gigue.

Kolejny utwór to „Hommage a la Bach” na klarnet solo Wykonała go Anna Baran. Hommage to hołd symbolizujący oddanie i wierność. Szczególnym wymiarem dzieła jest niedawna śmierć kompozytora. Urodzony 1 maja 1937 roku, zmarł 7 listopada br. Przez całe swoje życie artystyczne był związany głównie z Budapesztem. Jednakże profesorem klarnetu był zarówno w macierzystej uczelni: Akademii Muzycznej im. Franciszka Liszta w Budapeszcie, jak i w Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Dramatycznych w Graz, w Austrii. Niech spoczywa w pokoju wiecznym.

Daria Zielińska, klarnet i Kaja Papierska, fortepian, zagrały Koncert na klarnet i orkiestrę Es-dur cz. III. Franza Krommera. Żyjący w latach 1759-1831 kompozytor czeskiego pochodzenia obok dziewięciu symfonii napisał cześć utworów na instrumenty solowe i orkiestrę.

Pierwszą część Sonaty op. 120 nr 2 Johannesa Brahmsa na klarnet i fortepian wykonały: Zuzanna Kuklewska (klarnet) i Kaja Papierska (fortepian). Kompozytor napisał dwie sonaty na wspomnianą obsadę instrumentalną, które zadedykował klarneciście Ryszardowi Muhfeldowi.

Zenon Kitowski (klarnet), Grzegorz Dąbrowski (fagot) i Kaja Papierska (fortepian) zagrali Trio B-dur op 11. nr 4 na klarnet, fagot i fortepian Ludwiga van Beethovena. Napisane pod koniec 1797 roku swoją premierę miało rok później w Wiedniu. Utwór składa się z trzech części: allegro con brio, adagio, tema con variazioni – allegretto. Ostatnia część została zainspirowana popularną melodią, którą można było często usłyszeć na ulica Wiednia, gwizdaną lub nuconą przez mieszkańców. Dlatego też trio nazywane jest „gassenhauer”. Melodia pochodzi z popularnej opery „L’amor marinato ossia il corsaro”, autorstwa Josepha Weigla, która swoją premierę miała 15 października 1797 roku w Wiedeńskim Hoftheater.

Na koniec ten sam zespół wykonał utwór „Kłótnia o zakład” wesołe wariacje na klarnet, fagot i fortepian, George’a.

Tekst i zdjęcia: ks. Mateusz Ziemlewski

print