Ostatni z koncertów, które odbywają się w Domu Polskim pod nazwą „Musica Spiritus Movens”, był prezentacją dyplomantów Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Muzyka wokalno-instrumentalna niesie ze sobą wiele emocji i znaczeń, dzięki słowom obecnym w poezji bądź libretcie opery, czy operetki. Ciekawa fabuła poruszająca poważne bądź żartobliwe tematy, to punkt wyjścia do największych dzieł scenicznych w historii muzyki. Z kolei sztuka operowania słowem i odsłanianiem za jego pomocą nowych światów i duchowo-intelektualnych przestrzeni, to nieocenione źródło poetyckiej  inspiracji dla wielu kompozytorów, piszących muzykę zarówno niegdyś jak i dzisiaj.

Współdziałanie słowa i muzyki to fascynująca dziedzina teorii muzyki, owocująca przede wszystkim urzekającymi kompozycjami. Nie dziwi zatem fakt, jak wiele muzyka wokalna wymaga od śpiewaczki czy śpiewaka. Poza znajomością nut, melodyki, harmoniki i wielu innych składników dzieła, muzyk musi swoją techniką śpiewu i ekspresją, dynamiką i tembrem głosu, oddać nastrój i przeżycia podmiotu lirycznego w poezji, bądź bohatera w dziele scenicznym. Koncertowe arie i pieśni stanowiły znakomitą możliwość do wykazania się takimi właśnie umiejętnościami.

W Domu Polskim zabrzmiały dzieła takich kompozytorów jak: Gaetano Donizetti (Il segreto per esser felici, aria Maffio Orsiniego z II aktu opery Lucrezia Borgia), Edvard Grieg (pieśń Det syng z cyklu Haugtussa op. 67 nr 1), Zygmunt Noskowski (pieśń Zwiędły listek, op. 67 do poezji Adama Asnyka). Wystąpili: Kamil Deryło (baryton), Jana Dolgert (sopran), Paulina Dybowska (mezzosopran), Adrianna Potalska (sopran). Przy fortepianie zasiedli: Dorota Demidowicz, Dorota Kuczyńska, Artur Pilch i Alicja Tarczykowska.

Ks. Mateusz Ziemlewski
Oprac. MJ

print