Gród nad Brdą był miejscem, w którym po raz drugi zorganizowano Bydgoskie Dni Muzyki Kościelnej. Wydarzenie odbywało się z okazji liturgicznego wspomnienia św. Cecylii.

Jednym z punktów programu był koncert w Bazylice Królowej Męczenników Akademickiego Chóru Politechniki Gdańskiej,  który wykonał m.in. „Miserere mei, Deus” Andrzeja Koszewskiego, „Sicut Cervus” Giovanniego Pierluigiego da Palestriny, czy „O salutaris hostia” Vytautasa Myskinisa. Zespół poprowadził prof. Mariusz Mróz. Z kolei podczas koncertu muzyki organowej w kościele Matki Boskiej Nieustającej Pomocy można było usłyszeć m.in. „Preludium i fugę f-moll” BWV 534 Jana Sebastiana Bacha, „Communion” op. 8, Luisa Vierne’a, a także improwizację „Tryptyk adwentowy”, w wykonaniu koncertującego Jarosława Ciechackiego.

Muzyczna uczta została zorganizowana przez: Referat ds. muzyki kościelnej Diecezji Bydgoskiej oraz Katedrę Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Przy okazji swoistego święta muzyki kościelnej warto zauważyć, jak ogromnym potencjałem jest wiara i teologia wyrażona w sztuce. Kiedy coraz częściej budynek kościoła próbuje się postrzegać jedynie w kategorii publicznej użyteczności, warto pamiętać, że to właśnie wiara inspirowała przez wieki artystów. Jednym z celów inicjatywy krzewienia i prezentowania muzyki sakralnej jest zaproponowanie piękna sacrum, które nie zawsze znajduje właściwe miejsce we współczesnej twórczości i ludzkiej świadomości.

Patronat honorowy nad Bydgoskimi Dniami Muzyki Kościelnej objęli: biskup ordynariusz Krzysztof Włodarczyk oraz rektor Akademii Muzycznej w Bydgoszczy prof. dr hab. Elżbieta Wtorkowska.

Ks. Mateusz Ziemlewski
Oprac. MJ

 

print