Zgodnie z niepisaną już tradycją, styczniowy koncert Musica Spiritus Movens, wypełnił program w wykonaniu solistów Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Muzyka, towarzysząca słowom zaczerpniętym zarówno z lirycznego libretto, twórczości sakralnej, ludowej, czy poezji, stanowi szczególną formę. Abstrakcyjny świat muzycznych dźwięków spotyka się ze słownym przesłaniem, które w żadnym razie nie jest abstrakcyjne. Czy wiara, miłość, cierpienie albo radość, które należą do tak istotnych źródeł sztuki, nie są czymś na wskroś i aż do bólu konkretnym? Okazuje się, że najpiękniejsze nawet słowa nie są w stanie wyrazić głębi ludzkiego serca. I w tym miejscu z pewną pomocą przychodzi muzyka, która swoją aurą dźwięków okala i wzmacnia emocjonalne przesłanie słów. Wrażliwy słuchacz może podzielić duchowe przeżycia podmiotu lirycznego.

Jednak, by mogło to nastąpić, potrzeba właściwej i trudnej interpretacji, zarówno estetycznej jak i artystycznej. Stąd tyle trudu, by muzyk mógł właściwie przekazać główne przesłanie. Miniony koncert stanowił podsumowanie semestralnej pracy nad kształtowaniem niełatwego warsztatu wokalnego młodych muzyków.

Podczas koncertu 29 stycznia wykonano między innymi dzieła Antonína Dvořáka, Gaetano Donizettiego, Jacquesa Offenbacha. W bydgoskim Domu Polskim wystąpili: Orysia Guga (mezzosopran), Michał Jopek (tenor), Karolina Pankowska (mezzosopran), Justyna Khil (sopran), Karolina Wojciechowska (sopran). Natomiast przy fortepianie akompaniowali: Dorota Demidowicz, Michał Kuzimski i Ewa Leszczyńska.

Tekst i zdjęcia: ks. dr Mateusz Ziemlewski

print