07.04.2024

Katedra św. Marcina i Mikołaja w grodzie nad Brdą była miejscem, w którym wystawiono z okazji 20-lecia diecezji bydgoskiej spektakl Oratorium „Trzy Marie”. Niezależny zespół muzyki klasycznej „Les Femmes”, powstały w 2011 roku w Trójmieście, został nagrodzony długimi brawami.

„Trzy Marie” opowiadają historię kobiet towarzyszących Jezusowi w jego męce i zmartwychwstaniu: Marii – Matki Bożej, Marii Magdaleny i Marii Kleofasowej. Inspiracją do powstania spektaklu były rzeźby niderlandzkich mistrzów średniowiecza pochodzące z ołtarza „Ukrzyżowanie”. Przez wieki był on centralnym miejscem kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego w Pruszczu Gdańskim. Ten późnośredniowieczny antwerpski poliptyk znajduje się obecnie w Muzeum Narodowym.

„Trzy Marie” – jak podkreślił zapowiadający wydarzenie ks. dr Piotr Wachowski – to muzyczne dzieło Anny Rocławskiej-Musiałczyk. – Kompozytorka wykorzystuje teksty ze Starego i Nowego Testamentu, dawne pieśni kościelne i współczesną poezję religijną. Nowy kształt brzmieniowy i suma wszystkich elementów przemieniają ostatecznie spektakl w misterium – dodał dyrektor Wydziału Duszpasterskiego Kurii Diecezjalnej w Bydgoszczy.

„Ożywienie” Marii stało się możliwe dzięki kostiumom Małgorzaty Wasik będących niemal wierną kopią strojów rzeźb z ołtarza oraz scenografii Cypriana Wieczorkowskiego nawiązującej do gotyckich witraży. „Dzisiaj 3 Marie „schodzą z ołtarza” by po pięciuset latach zabrać głos i stać się niezwykłą „wizytówką” sztuki wyższej, a przez swój europejski rodowód przekroczyć granicę państw. Widowisko, choć głęboko zakorzenione w tradycji chrześcijańskiej, posiada na wskroś uniwersalne przesłanie. Kobiety z Ołtarza wołają o nadzieję i radość życia. „Trzy Marie” to misterium estetyki piękna i ogólnoludzkich wartości” – czytamy w opisie autorów.

„Dziękujemy za ożywienie tego ołtarza – poliptyku z ok. 1500 roku – w naszej pięknej bydgoskiej katedrze, w czasie zakończenia oktawy Wielkanocy, w Niedzielę Bożego Miłosierdzia. Dziękujemy, że „Trzy Marie” podprowadziły nas pod krzyż i zachęciły, by przy nim wiernie trwać. Tak, jak one to czyniły, wpatrując się w Chrystusa, który oddaje życie z miłości do każdego człowieka – mówił bp Krzysztof Włodarczyk, dziękując wszystkim artystom, wskazując jednocześnie, że krzyż jest znakiem nadziei, która prowadzi do zwycięstwa, zmartwychwstania.

Realizacja: reżyseria – Les Femmes, muzyka – Anna Rocławska-Musiałczyk, kostiumy – Emwudesign Małgorzata Wasik, scenografia – Cyprian Wieczorkowski, grafika – Wiercany Create&Discover Co, światła – Soundfish. Obsada: Maria Matka Jezusa – Emilia Osowska (mezzosopran), Maria Magdalena – Joanna Sobowiec-Jamioł (sopran), Maria Kleofasowa – Natalia Krajewska-Kitowska (sopran), Piotr Jamioł (dyrygent). Zespół kameralny: Hanna Chylińska (I skrzypce), Bogumiła Dąbrowska (II skrzypce), Nel Zmuda-Trzebiatowska (altówka), Maria Szagżdowicz (wiolonczela), Mateusz Kot (kontrabas), Jakub Musik (klarnet), Urszula Hazuka (harfa), Paweł Nowicki (wibrafon, instrumenty perkusyjne).

Poniżej premierowe wykonanie z 2020 roku.

Biuro Prasowe Diecezji Bydgoskiej
Marcin Jarzembowski

print